SCENOGRAFI FÖR DOCKOR

Att dela upp scenografi, mask och dockor i olika kategorier kan ibland vara svårt inom min genre. De hänger alltid mycket tätt samman. Scenografin anpassas ofta till figurer som kan vara både pyttesmå och jättestora. Ibland är delar av scenografin också karaktärer (tänk Enterna i Sagan om Ringen, t.ex) I en av mina tidigaste produktioner hade en docka en lång blå klänning som senare blev en flod i lanskapet. Allting är levande och saker kan ha flera funktioner i berättelsen.

Scenografin i sin helhet är också ett levande väsen. Förutom de påtagliga tingen finns också alltid den abstrakta dimensionen av färg, form och material som ger viktig information. Just detta sätt att skapa scenkonst har varit lockelsen för mig. Dockteatern blev därför ett paradis vad gäller möjligheter att skapa förtrollande illusioner där scenens magi kan få fullt utlopp. Bilden blir det centrala mediet för att berätta historien, snarare än ordet, och steget från måleri är inte långt. 

Min förhoppning är att fler ska få upp ögonen för denna konstart och dess gränslösa möjligheter att fungera lika bra för vuxna som för barn och på alla sorters scener. Stora världar skapas i miniatyr och vi kan resa genom rymderna med mycket enkla medel – utan att det krävs någon avancerad teknik. Lika effektivt som i ett välgjort dataspel förflyttas vi in i andra dimensioner. Allt tack vare publikens medskapande fantasi.

PRODUKTIONER

Sagokarusellen
Funnys Äventyr i Malmö

Sagolandet i Funnys Äventyr är ett helt lekland där sagofigurer från flera kända svenska sagoböcker återfinns; Mumintrollet, Person & Findus, m.fl. Rummet i sin helhet är designat av scenografen Tor Svae och uppbyggt av en stab av suveräna snickare, attributmakare och konstnärer. Mitt i leklandet står Sagokarusellen. Publiken får sätta sig i tågvagnar och åker sedan igenom de tre sagorna, som är fasta installationer med flera upplagor av samma figurer. Med ljusets hjälp och en sagoröst. leds publikens blick genom den fasta installationen olika bilder. Mitt jobb blev att designa dessa sagobilder inne i karusellen. Min långa erfarenhet av dockteater kom också väl till pass, även om dessa dockor är frysta i sina tablåer.

 

Alice i Underlandet

Den lilla Sjöjungfrun

Aladdin

DOCKORNA

Här ser du mina förlagor  till karaktärerna Alice, Kungen och Hjärter Dam (de vita figurerna). De målade figurerna är slutresultatet som skulpterats av bl.a Oscar Nilsson. 

En docka i fryst position är något annat än en speldocka som ska vara i rörelse. Dessa figurer behöver få positioner som fångar både situationen och deras relationer till varandra; varje tablå behövde vara som en bokillustration, samtidigt som den stora bilden (hela rummet) var en helhet. Jag inspirerades av de klassiska illustratörerna från början av 1900-talet, såsom John Bauer, Kay Nielsen, Virginia Frances Sterrett, m.fl. Fantastiska konstnärer!